Taksilerde ‘akıllı flaşör’ tartışması
İBB UKOME toplantısında kabul edilen taksiler için ‘akıllı tepe lambası’ uygulaması tartışma yarattı. Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Lideri Aydın Ağaoğlu, “Mevcut bir uygulamayı yeniden gündeme getiriyorlar. Görünüşe göre kurallara uyulmuyor. Kötü niyetli sürücüler bu sistemi suistimal edebiliyor.” İBB Ulaşım Daire Başkanı Utku Cihan, “Mevzuatta akıllı tepe lambası sadece sarı zemin üzerine ‘Taksi’ yazan bir tepe lambasıydı. Diğer kullanımlar yasaktı. Taksicinin bu sisteme dışarıdan müdahale etme şansı yok. dışarısı.” Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Eyüp Aksu, “Bu konuyu istismar eden taksiciler varsa İBB ve polis hassas denetimler yapabilir” dedi.
İBB’nin 26 Ocak’ta yaptığı UKOME toplantısında ‘Taksi Ulaşımında Kullanılan Farların Düzenlenmesi Önerisi’ oy çokluğu ile kabul edildi ve taksilere akıllı tepe lambalarına geçiş yapmaları için 3 ay süre verildi. Taksimetre ile entegre çalışacak sistem ile taksimetre açıldığında zirve lambası ‘Dolu’, yolcu yokken ‘Boş’, uygulama rezervasyonlarında ise ‘RZV’ yanacak. yazılı. Yeni sistem uygulanmadan önce sistemin nasıl uygulanacağı ve yeni uygulamanın bir benzerinin daha önce uygulandığı tezi tartışıldı.
BU UYGULAMA ZATEN KULLANILDI
Taksilerde pik lambasının yeni bir uygulama olmadığını savunan Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Lideri Aydın Ağaoğlu, “UKOME bir karar aldı taksiler doluysa pik lambası dolu yazacak, değişmeye giderlerse şoför ya da taşınabilir uygulama üzerinden yolcu almaya gidin, ‘Rezerv’ yazacak, ancak durum böyle değil. Uygulama uzun süredir var, aslında kullanılıyordu. Yine bir başvuru getiriyorlar. Görünüşe göre kurallara uyulmadığı anlaşıldı. Tamamen boş durumda uygulanmayan taksilere yaptırımlar uygulanmalı. Tüketici hakkını koruyor ve boş taksi almıyorsa ışıklı zirve tabelasının da boş olduğu anlaşılıyor. Görülürse mutlaka ilgili mercilere şikayette bulunmalıdır” dedi.
Şoförün kötü niyetli olması durumunda tedbirlerin bir faydası olmadığını belirten Ağaoğlu, “Örneğin, hiçbir ilişkisi olmadığı halde şoför değiştirme vakti gelmediği halde rezervasyona yazabiliyor. Şoför gördüğünde turisti, yolcuyu kendisi götürmek ister, ona bu şekilde yaklaşabilir.Bu noktada yaptırımların biraz daha etkili olmasında fayda var.Analiz için ne yapılabilir, örnek veriyorum. , bu durumu suiistimal ederek müşteri seçen sürücü cezalandırılmaktadır.Aslında iki üç defa tekrarlanırsa plaka ruhsatı iptal edilebilmektedir.Çünkü plaka sahiplerine verilen bu hak sonsuza kadar dededen toruna kullanılabilecektir. Torun ve plaka sahibi yok bu hakkın kaldırılmasını istiyor.Buna göre şoförlerini eğitiyorlar ve şoförler müşterilerini sıkıntıya sokacak haksızlıklar yapmıyorlar.Şoförler yerel müşteri görünce doyduğunu söylüyor, gelince alıyorlar. turist görüyorlar. ‘ayrılmış’ olduklarını iddia edebilirler. Yani sürücünün niyeti kötüyse yapılacak bir şey yok, yaptırımların etkili ve caydırıcı olması gerekiyor. Önceden oradaydı taksi doluysa üstteki taksi lambası sönüyor, boşsa müşteri arıyorsa yanıyordu. Işık açık durmayan taksi ile ilgili tüketicinin İBB’ye veya ilgili belediyelere şikayette bulunması gerekiyor. Bu hizmet bir kamu hizmetidir, bu hizmetin verilmesinden kaçınılamaz” dedi.
ÖNCEDEN SADECE ÜZERİNDE SARI YAZILI TAKSİ OLAN AYAK IŞIĞI YOKTU Ulaştırma Daire Başkanı Utku Cihan, “Mevzuat çok açık. Akıllı zirve lambasından önce sadece sarı bir zirve lambasıydı ve üzerinde ‘yazılı sarı bir zirve lambası vardı. Bunun üzerine taksi’.Bölgede başka kullanımlar yasaklandı.Sorunlardan biri de bu tepe lambaları değiştirilerek ve özelleştirilerek kullanılmıyordu.Bazı taksicilerimizin de tercih ettiğini gördük, hatta bu bize cesaret verdi. Evet, yeni uygulamaya karşı benzer tepe lambasını izinsiz kullananlar oldu: “İstanbul’daki tüm taksilerde akıllı tepe lambası kullanma zorunluluğu getirdik, üç ay sonra hepsi kullanacak. Bu yeniliği kendileri getirenler oldu ama artık bizim sistemimize, yani ‘akıllı tepe lambasına’ geçmek zorunlu hale geldi.”
Cihan, “İstanbul’da İtaksi sistemimiz var. Bu sistem tüm taksilerde bir kontrol mekanizması ve ondan sonra da mecliste alınan kararla İstanbul’da 2 adet seyyar taksi-yolcumuz var. Uygulamaya ruhsat verdik. Uygulamalar Itaksi sistemi ile entegrasyona sahiptir.Rastgele davet ve seyahat detaylarını bu sistem ile görebiliriz.Bu durum uygulamadan sürücünün cep telefonuna davetiye geldiğinde ve rezervasyon talebi yapıldığında görülür.Kontrol sistemimizden beri doruk lambası ile entegrasyona sahiptir bu durumda tepe lambası taksici uygulamasından işlem yapıldığında otomatiktir.Taksicinin bu sisteme dışarıdan müdahale etme şansı olmayacaktır.Rastgele müdahale olmayacaktır. Dolu, boş, rezerve terimlerine.Bizde tek buton var bu buton taksicinin acil durumda basabileceği buton ‘SOS’ vermek için.Bunun dışında araçta hangi buton bulunmayacak taksiciler zirve lambasında dolu, boş ve ayrılmış yazılarını değiştirebiliyor. Cep telefonu, cep telefonu uygulamaları, İtaxi sistemi ve taksimetre ile tamamen entegre bir sistem olacak. Dışarıdan müdahale şansı yok” dedi.
“SÜRÜCÜ DEĞİŞİMİNDE EKSTRA BİR İKAZ İŞARETİ YAPMAM GEREK YOK” Yeni uygulama hakkında bilgi veren Cihan, “Sürücü değişikliğine gelince şöyle bir sorun var, bu sürücü değiştirme durumu en önemli sorunlardan biri. İstanbul’da taksicilerin yolcu almamak için en öne çıkan bahaneleri “Mevcut şoförün ortasında şoförle anlaşacaklar, o bölgede şoför değişikliği yapacaklar. Buna göre kendi ortamlarında bir sistem oluşturacaklar. Sürücü değişikliği durumu için ekstra iş yapmaya, ekstra uyarı levhası yapmaya gerek yok” dedi.
“BU UYGULAMA ESKİ DEĞİL ZİRVE LAMBALARI DÜZELTİLDİ”
Taksiciler Odası Başkanı Eyüp Aksu, yaşanan şikayetler nedeniyle yeni uygulamanın başlatıldığını vurgulayarak, “Artık bazı yolcularımız taksilerin bizi almadığı durumlar yaşıyordu. Şikayetler vardı. Şimdi. , 3 ay içerisinde zirve lambalarının led ekranında tüm taksiler dolu, boş, rezerve, acil durumda.Taksici sayacı açarsa lambaya otomatik olarak ‘Dolu’ yazar, taksimetre açıksa otomatik olarak ‘Dolu’ yazar. kapalı ve yolcu yoksa ‘Boş’ yazacaktır.Arkadaş başvuru davetine veya dur telefon davetine giderse veya araç şoförün ikamesini veya ihtiyacını karşılayacaksa ‘Rezerv’ yazacaktır. Bu uygulama yoktu önceki uygulamada pik lambaları sabitleniyordu sadece taksi yazılıyordu şimdi led ışık ikazı ile olacak araçtaki pik lambası elektronik ortam ile değişecek manuel müdahale olmayacak . Arkadaş kabul ederse arama, ‘Rezerv’ yazacaktır. Bu konuyu suiistimal eden taksiciler varsa İBB ve polis bahse ilişkin hassas kontroller yapabilir” dedi.